တည္ေနရာ
တံတားဦးၿမိဳ႕ မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး ေက်ာက္ဆည္ခရုိင္…



ေတာင္ေျမာက္တန္းလ်က္ရွိေနေသာ လိုဏ္ခံေစတီႀကီး သံုးဆူကို ဂူသံုးလံုးဟု ေဒသခံတို႔က ေခၚေနၾကပါသည္။ ဂူၾကီးသံုးလံုးမွာ ပင္းယျမိဳ႔တြင္း၌ရွိျပီး တံတားဦး-ေက်ာက္ဆည္ကားလမ္း၏ အေနာက္ဘက္တြင္ တည္ရွိပါသည္။ တစ္ဂူနွင့္ တစ္ဂူမွာ ေပ ၁၂၀ ခန္႔သာ ကြာေဝးမည္ဟု မွန္းဆရပါသည္။ ဂူႀကီးသံုးလံုးမွာ ထုထည္ႀကီးမားလွပါသည္။ ပံုစံမ်ားမွာလည္း တစ္ပံုစံတည္းဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ဂူႀကီးသံုးလံုးတြင္ အလယ္ဂူမွာ ထုထည္အႀကီးဆံုးျဖစ္ပါသည္။ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူနွင့္ ေျမာက္ဘက္ဆံုးဂူမွာ လိုဏ္ ပတ္လမ္းမ်ားပါရွိျပီး ဂူေပၚသို႔တက္ရန္ ေလွကားမ်ားပါရွိပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ထိပင္ ထိုေလွကားတစ္ခ်ိဳ႔မွ အတက္အဆင္း ျပဳလုပ္နိုင္ပါသည္။
ဂူသံုးလံုးတြင္ ေလးမ်က္နွာမုခ္မ်ား ပါရွိျပီး မုခ္မ်ားအတြင္း၌ ရုပ္ပြားေတာ္အသီးသီး ကိန္းဝပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိဂူ ၃ ဂူစလံုးမွာ ပုဂံယဥ္ေက်းမႈ အေငြ႔အသက္မ်ားစြာ ပါဝင္ေသာ လက္ရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ရာမလက္ညိွဳး| ငွက္ေပ်ာဖူး| စိုင္ေပါင္| ပန္းေတာ့လက္ရာမ်ားသည္ ပုဂံယဥ္ေက်းမႈဟန္ကို မ်ားစြာ အတုယူျပဳလုပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ပုဂံေခတ္လြန္ လက္ရာမ်ားဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ဂူသံုးလံုးတြင္ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူတြင္ ပန္းေတာ့လက္ရာ အမ်ားဆံုးက်န္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ဘီလူးပန္းကိုက္| ဘီလူးပန္းဆြဲမ်ားမွာ လက္ယာေျမာက္လွပါသည္။ ေျမာက္ဘက္နွစ္ဂူတြင္ ပန္းေတာ့လက္ရာ အနုတန္ဆာမ်ား မေတြ႔ရေတာ့ပါ။ ဂူတိုင္းတြင္ စဥ့္ခြက္ရာမ်ား ပါရွိသည္ကို ေတြ႔ရေသာ္လည္း စဥ့္ခြက္မ်ားမွာ ပ်က္စီးခ့ဲျပီ ၿဖစ္ပါသည္။ အကြ်င္းအက်န္ဟူ၍ ေျမာက္ဘက္ဆံုးဂူ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္၌ အနည္းငယ္မ်ွသာ ေတြ႔ရပါသည္။ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူတြင္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ပံုမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ၌ ေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားမွာ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။
ဂူသံုးလံုးတည္ခဲ့သူကို အတည့္အက် မသိရေပ။ တစ္စီးရွင္သီဟသူမင္းႀကီးသည္ သကၠရာဇ္ ၆၇၄ ခုနွစ္၌ ဂူတစ္ခုကို တည္သည္ဟူေသာ ရာဇဝင္လာ စကားကို အေထာက္အထားျပဳျပီး အခ်ိဳ႔ကလည္း ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူကို တစ္စီးရွင္ သီဟသူတည္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ တိက်ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထားကား မဟုတ္ေပ။ ဂူသံုးလံုးတြင္ အလယ္ဂူနွင့္ ေျမာက္ဆံုးဂူတို႔ျကားတြင္ ေက်ာက္စာဂူျဖင့္ ေက်ာက္စာနွစ္ခ်ပ္ ေတြ႔ရွိရသည္။ ေက်ာက္စာနွစ္ခ်ပ္တြင္ တစ္ခ်ပ္မွာ ပင္းယျမိဳ႔ ဒုတိယနန္းစံ ဥဇနာမင္းႀကီးသည္ ဂူသံုးခုကို ေျမလွဴေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ဂူႀကီး| ဂူေျပာက္| လက္ထဂူတို႔ကို တည္ျပီး ေျမလွဴေၾကာင္း ေရးထိုးထားပါသည္။ ယခုျမင္ေတြ႔ေနရေသာ ဂူသံုးလံုးမွာ ေက်ာက္စာ၌ပါရွိေသာ ဂူႀကီး| ဂူေျပာက္| လက္ထဂူတို႔ျဖစ္ျပီး ဥဇနာမင္းတည္ခဲ့ေၾကာင္း| ထိုေက်ာက္စာတို႕ကို ကိုးကား၍ ဆိုၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ စဥ္းစားစရာတစ္ခုရွိသည္မွာ ေက်ာက္စာေၾကာင္းေရ ၁ ႏွင့္ ၂ ၌ ပါရွိေသာ အိမ္နိမ့္အရပ္၌ ဟူေသာ စကားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေက်ာက္စာအတိုင္း ေဖာ္ျပရလွ်င္ "သကၠရာဇ္ ၇၀၂ ခု အာသတ္နွစ္ျမြယ္တာ လျပည့္တနဂၤေႏြေန႔ ဥစၥနာမင္းႀကီးသည္ အိမ္နိမ့္အရပ္၌ ႀကီး(စြာသ)ဂူျပဳ၍" ဟူ၍ ေရးထိုးထားသည္။ ေက်ာက္စာလာစကားအရ ဥစၥနာမင္းႀကီးသည္ ဂူႀကီးကို အိမ္နိမ့္အရပ္၌ တည္ခဲ့ေၾကာင္းဆိုထားပါသည္။ ေက်ာက္စာ၌ပါေသာ အိမ္နိမ့္အရပ္ဆိုသည္မွာ မည္သည့္အရပ္ကိုဆိုေၾကာင္း စဥ္းစားမိပါသည္။ ပင္းယျမိဳ႔ေဟာင္း၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ သံုးမိုင္ေက်ာ္အကြာတြင္ အိမ္နိမ့္ကန္ဟူ၍ ရြာတစ္ရြာ ရွိပါသည္။ ထုိရြာသည္ မင္းညီမင္းသားမ်ား အိမ္နိမ့္စံစဥ္က ေနထိုင္ခဲ့ေသာ ေနရာျဖစ္သည္ဟုလည္း ေဒသခံတို႔က ဆိုျကပါသည္။ ေက်ာက္စာပါ အိမ္နိမ့္အရပ္ဟူသည္ ထိုရြာကိုပင္ ဆိုသေလာ။ ဂူႀကီးသံုးလံုးရွိရာ အရပ္ကိုပင္ ဆိုသေလာ ေတြးေတာမိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခုေက်ာက္စာမွာလည္း ဂူႀကီးသံုးလံုးနား၌ နဂိုကပင္ ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာလား ေနာက္မွ ေရႊ႕ေျပာင္းသယ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာလား ကြဲျပားစြာ မသိရေတာ့ပါ။ ေက်ာက္စာဂူမွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျပဳလုပ္ထားေသာဂူ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာက္စာမွာ မူလကတည္းက ဂူသံုးလံုး၌ တည္ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာဟုဆိုလ်ွင္ ဂူသံုးလံုးမွာ ဥဇနာမင္းႀကီး တည္ထားခဲ့သည္ဟု ယူဆရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ပင္းယျမိဳ႔စစ္တမ္းတြင္ ဂူသံုးဂူဘုရားရွင္ ဝတ္ေတာ္ေျမမွာ ပန္းေလာင္းျမစ္အေရွ႕ဘက္ တဘက္ဆြဲရြာ ေျမစပ္အထိ က်ယ္ဝန္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ကိုးကား
-အင္းဝနန္းစံမင္းမ်ားနွင့္ သမိုင္းဝင္ေနရားမ်ား[ဗိုလ္ရွတ္(ရတနာပူရ)] စာအုပ္မွ ကိုးကား၍ ကြ်န္ေတာ္ Yelay TDU မွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။
Photo- Yelay tdu (Ye Yint Htun @ Photography)
https://www.facebook.com/yelay.tdu.7
တံတားဦးၿမိဳ႕ မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး ေက်ာက္ဆည္ခရုိင္…
ေတာင္ေျမာက္တန္းလ်က္ရွိေနေသာ လိုဏ္ခံေစတီႀကီး သံုးဆူကို ဂူသံုးလံုးဟု ေဒသခံတို႔က ေခၚေနၾကပါသည္။ ဂူၾကီးသံုးလံုးမွာ ပင္းယျမိဳ႔တြင္း၌ရွိျပီး တံတားဦး-ေက်ာက္ဆည္ကားလမ္း၏ အေနာက္ဘက္တြင္ တည္ရွိပါသည္။ တစ္ဂူနွင့္ တစ္ဂူမွာ ေပ ၁၂၀ ခန္႔သာ ကြာေဝးမည္ဟု မွန္းဆရပါသည္။ ဂူႀကီးသံုးလံုးမွာ ထုထည္ႀကီးမားလွပါသည္။ ပံုစံမ်ားမွာလည္း တစ္ပံုစံတည္းဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ဂူႀကီးသံုးလံုးတြင္ အလယ္ဂူမွာ ထုထည္အႀကီးဆံုးျဖစ္ပါသည္။ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူနွင့္ ေျမာက္ဘက္ဆံုးဂူမွာ လိုဏ္ ပတ္လမ္းမ်ားပါရွိျပီး ဂူေပၚသို႔တက္ရန္ ေလွကားမ်ားပါရွိပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ထိပင္ ထိုေလွကားတစ္ခ်ိဳ႔မွ အတက္အဆင္း ျပဳလုပ္နိုင္ပါသည္။
ဂူသံုးလံုးတြင္ ေလးမ်က္နွာမုခ္မ်ား ပါရွိျပီး မုခ္မ်ားအတြင္း၌ ရုပ္ပြားေတာ္အသီးသီး ကိန္းဝပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိဂူ ၃ ဂူစလံုးမွာ ပုဂံယဥ္ေက်းမႈ အေငြ႔အသက္မ်ားစြာ ပါဝင္ေသာ လက္ရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ရာမလက္ညိွဳး| ငွက္ေပ်ာဖူး| စိုင္ေပါင္| ပန္းေတာ့လက္ရာမ်ားသည္ ပုဂံယဥ္ေက်းမႈဟန္ကို မ်ားစြာ အတုယူျပဳလုပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ပုဂံေခတ္လြန္ လက္ရာမ်ားဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ဂူသံုးလံုးတြင္ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူတြင္ ပန္းေတာ့လက္ရာ အမ်ားဆံုးက်န္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ဘီလူးပန္းကိုက္| ဘီလူးပန္းဆြဲမ်ားမွာ လက္ယာေျမာက္လွပါသည္။ ေျမာက္ဘက္နွစ္ဂူတြင္ ပန္းေတာ့လက္ရာ အနုတန္ဆာမ်ား မေတြ႔ရေတာ့ပါ။ ဂူတိုင္းတြင္ စဥ့္ခြက္ရာမ်ား ပါရွိသည္ကို ေတြ႔ရေသာ္လည္း စဥ့္ခြက္မ်ားမွာ ပ်က္စီးခ့ဲျပီ ၿဖစ္ပါသည္။ အကြ်င္းအက်န္ဟူ၍ ေျမာက္ဘက္ဆံုးဂူ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္၌ အနည္းငယ္မ်ွသာ ေတြ႔ရပါသည္။ ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူတြင္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ပံုမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ၌ ေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားမွာ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။
ဂူသံုးလံုးတည္ခဲ့သူကို အတည့္အက် မသိရေပ။ တစ္စီးရွင္သီဟသူမင္းႀကီးသည္ သကၠရာဇ္ ၆၇၄ ခုနွစ္၌ ဂူတစ္ခုကို တည္သည္ဟူေသာ ရာဇဝင္လာ စကားကို အေထာက္အထားျပဳျပီး အခ်ိဳ႔ကလည္း ေတာင္ဘက္ဆံုးဂူကို တစ္စီးရွင္ သီဟသူတည္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ တိက်ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထားကား မဟုတ္ေပ။ ဂူသံုးလံုးတြင္ အလယ္ဂူနွင့္ ေျမာက္ဆံုးဂူတို႔ျကားတြင္ ေက်ာက္စာဂူျဖင့္ ေက်ာက္စာနွစ္ခ်ပ္ ေတြ႔ရွိရသည္။ ေက်ာက္စာနွစ္ခ်ပ္တြင္ တစ္ခ်ပ္မွာ ပင္းယျမိဳ႔ ဒုတိယနန္းစံ ဥဇနာမင္းႀကီးသည္ ဂူသံုးခုကို ေျမလွဴေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ဂူႀကီး| ဂူေျပာက္| လက္ထဂူတို႔ကို တည္ျပီး ေျမလွဴေၾကာင္း ေရးထိုးထားပါသည္။ ယခုျမင္ေတြ႔ေနရေသာ ဂူသံုးလံုးမွာ ေက်ာက္စာ၌ပါရွိေသာ ဂူႀကီး| ဂူေျပာက္| လက္ထဂူတို႔ျဖစ္ျပီး ဥဇနာမင္းတည္ခဲ့ေၾကာင္း| ထိုေက်ာက္စာတို႕ကို ကိုးကား၍ ဆိုၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ စဥ္းစားစရာတစ္ခုရွိသည္မွာ ေက်ာက္စာေၾကာင္းေရ ၁ ႏွင့္ ၂ ၌ ပါရွိေသာ အိမ္နိမ့္အရပ္၌ ဟူေသာ စကားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေက်ာက္စာအတိုင္း ေဖာ္ျပရလွ်င္ "သကၠရာဇ္ ၇၀၂ ခု အာသတ္နွစ္ျမြယ္တာ လျပည့္တနဂၤေႏြေန႔ ဥစၥနာမင္းႀကီးသည္ အိမ္နိမ့္အရပ္၌ ႀကီး(စြာသ)ဂူျပဳ၍" ဟူ၍ ေရးထိုးထားသည္။ ေက်ာက္စာလာစကားအရ ဥစၥနာမင္းႀကီးသည္ ဂူႀကီးကို အိမ္နိမ့္အရပ္၌ တည္ခဲ့ေၾကာင္းဆိုထားပါသည္။ ေက်ာက္စာ၌ပါေသာ အိမ္နိမ့္အရပ္ဆိုသည္မွာ မည္သည့္အရပ္ကိုဆိုေၾကာင္း စဥ္းစားမိပါသည္။ ပင္းယျမိဳ႔ေဟာင္း၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ သံုးမိုင္ေက်ာ္အကြာတြင္ အိမ္နိမ့္ကန္ဟူ၍ ရြာတစ္ရြာ ရွိပါသည္။ ထုိရြာသည္ မင္းညီမင္းသားမ်ား အိမ္နိမ့္စံစဥ္က ေနထိုင္ခဲ့ေသာ ေနရာျဖစ္သည္ဟုလည္း ေဒသခံတို႔က ဆိုျကပါသည္။ ေက်ာက္စာပါ အိမ္နိမ့္အရပ္ဟူသည္ ထိုရြာကိုပင္ ဆိုသေလာ။ ဂူႀကီးသံုးလံုးရွိရာ အရပ္ကိုပင္ ဆိုသေလာ ေတြးေတာမိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခုေက်ာက္စာမွာလည္း ဂူႀကီးသံုးလံုးနား၌ နဂိုကပင္ ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာလား ေနာက္မွ ေရႊ႕ေျပာင္းသယ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာလား ကြဲျပားစြာ မသိရေတာ့ပါ။ ေက်ာက္စာဂူမွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျပဳလုပ္ထားေသာဂူ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာက္စာမွာ မူလကတည္းက ဂူသံုးလံုး၌ တည္ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာဟုဆိုလ်ွင္ ဂူသံုးလံုးမွာ ဥဇနာမင္းႀကီး တည္ထားခဲ့သည္ဟု ယူဆရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ပင္းယျမိဳ႔စစ္တမ္းတြင္ ဂူသံုးဂူဘုရားရွင္ ဝတ္ေတာ္ေျမမွာ ပန္းေလာင္းျမစ္အေရွ႕ဘက္ တဘက္ဆြဲရြာ ေျမစပ္အထိ က်ယ္ဝန္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ကိုးကား
-အင္းဝနန္းစံမင္းမ်ားနွင့္ သမိုင္းဝင္ေနရားမ်ား[ဗိုလ္ရွတ္(ရတနာပူရ)] စာအုပ္မွ ကိုးကား၍ ကြ်န္ေတာ္ Yelay TDU မွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။
Photo- Yelay tdu (Ye Yint Htun @ Photography)
https://www.facebook.com/yelay.tdu.7
posted from Bloggeroid
0 comments:
Post a Comment