ယာဥ္ႀကီး ယာဥ္ငယ္ႏွင့္ အႏိုင္ယာဥ္
--- --- --- - -
တစ္ေန႔ေသာအခါ ေရွ႕ေနႀကီးေလးေယာက္ႏွင့္ ကိုျဖဴတို႔ ေဂါက္ကစားၿပီးေနာက္ စားပြဲ၀ိုင္း၌ ဆံုၾကေလသည္။
ကိုျဖဴ ။ ။ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် လမ္းေတြေပၚက ယာဥ္တိုက္မႈေတြမွာ ေျပာေနၾကတဲ့ ယာဥ္ႀကီး၊ ယာဥ္ငယ္ကိစၥ၊ အႏိုင္ယာဥ္ ကိစၥအေၾကာင္းကို ေျပာျပပါဗ်ာ။
ေရွ႕ေနေအ။ ။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒပုဒ္မ ၃၃၆၊ ၃၃၇၊ ၃၃၈ နဲ႔ ပုဒ္မ ၃၀၄(က)တို႔ဟာ ယာဥ္တိုက္မႈေတြမွာ အေရးယူတဲ့ ဥပေဒ ပုဒ္မေတြပါပဲဗ်။
ေရွ႕ေနဘီ။ ။ လူ႔ရဲ႕အသက္နဲ႔ လံုၿခံဳေရးကို ေဘးျဖစ္ေစေအာင္ အရမ္း(သို႔မဟုတ္)ေပါ့ဆစြာျပဳလုပ္ရင္၊ တစ္ဦးဦးကို ထိခိုက္ နာက်င္မႈ မျဖစ္ေသးေပမယ့္ ျပဳလုပ္သူကို ေထာင္ဒဏ္(၁)ႏွစ္ထိ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ (ပုဒ္မ-၃၃၆)။ ဥပမာ – ေစ်းတန္းထဲ ကို ကား၊ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ အရမ္းေမာင္း၀င္၊ သူမ်ားအိမ္ ခဲနဲ႔ေပါက္၊ အမ်ားျပည္သူလမ္းေပၚ ျမင္းဒုန္းစိုင္းစီးတာမ်ဳိးေပါ့။
ေရွ႕ေနစီ။ ။ တစ္ဦးဦးကို သာမန္ထိခိုက္နာက်င္ေစရင္ ေထာင္ဒဏ္(၂)ႏွစ္အထိ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ (ပုဒ္မ-၃၃၇)
ေရွ႕ေနဒီ။ ။ တစ္ဦးဦးကို အျပင္းအထန္ နာက်င္ေစရင္ (၅)ႏွစ္အထိ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ (ပုဒ္မ-၃၃၈)
ေရွ႕ေနေအ။ ။ အရမ္းေပါ့ဆစြာ ျပဳလုပ္လုိ႔ လူကိုေသေစရင္ ေထာင္ဒဏ္(၇)ႏွစ္ထိ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ ေသေစတန္ရာ သည္ကို သိလ်က္ျပဳလုပ္လွ်င္ (၁၀)ႏွစ္ထိ ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ ပုဒ္မ-၃၀၄ (က)
ေရွ႕ေနဘီ။ ။ ဥပမာ အမႈေတြကေတာ့ –
(က) ကား၊ ဆိုင္ကယ္တိုက္ၿပီး ေမွာက္ၿပီး လူေသရင္ျဖစ္ေစ
( ခ) ေလွ၊ ေမာ္ေတာ္ေမာင္းသူ ဆလင္၊ ပဲ့ကိုင္ေပါ့ဆလို႔ သေဘၤာႀကီး တိုက္မိၿပီး၊ ေလွေမွာက္ၿပီး လူေသရင္ျဖစ္ေစ
( ဂ) က်ည္ထိုးထားတဲ့ ေသနတ္နဲ႔ ေနာက္ေျပာင္ခလုတ္ဆြဲမိလို႔ လူေသရင္ျဖစ္ေစ
(ဃ) ဂီယာ၀င္ေနတာ မသိဘဲ ကားကို စက္ႏႈိးလိုက္လို႔ ကားထြက္သြားၿပီး လူကို တိုက္မိလို႔ လူေသရင္ျဖစ္ေစ
( င) ကားဘီးကၽြတ္သြားၿပီး လမ္းေဘးအိမ္ထဲက လူကိုမွန္ၿပီး ေသသြားရင္ျဖစ္ေစ
( စ) အရက္ေသာက္ၿပီး မီးရထားေမာင္းလို႔ မီးရထားႏွစ္စင္း ရင္ဆိုင္တိုက္မိရင္ျဖစ္ေစ
(ဆ) ဂ်စ္ကား ေဘာနက္စက္ဖံုးေပၚ လူေတြတင္ေမာင္း၊ ကားေမွာက္ လူေသခဲ့လွ်င္ျဖစ္ေစ
အရမ္းေပါ့ဆစြာ ေမာင္းတယ္လို႔ ယူဆၿပီး အျပစ္ေပးခဲ့တဲ့ အမႈေတြရိွပါတယ္။
ေရွ႕ေနစီ။ ။ သစ္ပင္ေပၚမွာ သစ္ကိုင္းခုတ္ေနတဲ့လူကို ဆိုင္ကယ္တိုက္ၿပီး ေသတာလို႔၊ လမ္းေပၚ ဆိုင္ကယ္ေမာင္းေနတဲ့ လူကို ေလယာဥ္၀င္တိုက္ၿပီး ေသတာလို႔လည္း ရိွခဲ့တယ္။
ေရွ႕ေနဒီ။ ။ အရမ္းေပါ့ဆစြာ ျပဳလုပ္တယ္ဆိုတာ လူသာမန္တို႔ထားသင့္တဲ့ ဂရုစိုက္မႈ၊ သတိထားမႈရိွမရိွနဲ႔ တိုင္းတာရ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ရံ ထိခိုက္မႈကို ေရွာင္လႊဲမရ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။
(က) လကြယ္ညသန္းေခါင္အခ်ိန္ အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚ ပုဆိုးအနက္ ၿခံဳၿပီးအိပ္ေနတဲ့သူကို ကားတိုက္မိတာမ်ဳိး
( ခ) ေသေၾကာင္းႀကံစည္တဲ့လူက မိမိကားေရွ႕ကို လွဲခ်လိုက္တာမ်ဳိး
( ဂ) အျမန္လမ္းမအလယ္မွာ လမ္းေလွ်ာက္ေနတဲ့ အရူးကို တိုက္မိတာမ်ဳိးေတြလည္း ႀကံဳရတတ္ပါတယ္။
တရားခံရဲ႕ အရမ္းေပါ့ဆစြာျပဳလုပ္မႈေၾကာင့္ ဒဏ္ရာရ၊ ေသဆံုးတာျဖစ္မွ တရားခံမွာ အျပစ္ရိွပါတယ္။ သူ႔ေပါ့ဆမႈ မဟုတ္ရင္ အျပစ္မရိွဘူး။ တရားသူႀကီးကလႊတ္ေပးရမယ္။
ေရွ႕ေနေအ။ ။ ယာဥ္တိုက္မႈတစ္ခုျဖစ္လို႔ လူေတြဒဏ္ရာရ၊ ေသေၾကရင္ အေၾကာင္းတရား(၃)ခု ရိွတယ္။
(၁) ယာဥ္ေမာင္းသူရဲ႕ ေပါ့ဆမႈလား
(၂) အတိုက္ခံရသူရဲ႕ ေပါ့ဆမႈလား
(၃) ကိုင္တြယ္အသံုးျပဳတဲ့ ယာဥ္အေျခအေနေၾကာင့္လား
စတာေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး ပတ္၀န္းက်င္အေနအထားကို သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္ၾကရပါတယ္။
ကိုျဖဴ ။ ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အရပ္ထဲမွာေတာ့ ယာဥ္ႀကီးယာဥ္ငယ္ဥပေဒဆိုတာ ေျပာေနၾကပါတယ္။ လူနဲ႔ စက္ဘီးနဲ႔ တိုက္ရင္ စက္ဘီးက ယာဥ္ႀကီး၊ စက္ဘီးနဲ႔ ဆိုင္ကယ္ဆိုရင္ ဆိုင္ကယ္က ယာဥ္ႀကီး၊ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ ကားဆိုရင္ ကားက ယာဥ္ႀကီး၊ ဒါေၾကာင့္ ယာဥ္ႀကီးက ေလ်ာ္ရမယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာပဲ။ ယာဥ္ႏွစ္မ်ဳိးဆိုရင္ ယာဥ္ငယ္က အႏိုင္ယာဥ္ ျဖစ္တယ္။ ယာဥ္ႀကီးဟာ မွားမွားမွန္မွန္ အႏိုင္ယာဥ္(ယာဥ္ငယ္)ကို ေလ်ာ္ရမယ္လို႔ ေျပာေနၾကတယ္။ ဥပေဒမွာ ပါသလား ဆရာတို႔။
ေရွ႕ေနဘီ။ ။ ဥပေဒမွာေတာ့ ယာဥ္ႀကီး၊ ယာဥ္ငယ္တို႔၊ အႏိုင္ယာဥ္တို႔ဆိုတဲ့ ဥပေဒျပ႒ာန္း မပါ ပါဘူး။ ေခတ္တစ္ေခတ္ အေျခအေနတစ္ရပ္ရပ္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြနဲ႔ တရားသူႀကီးရဲ႕ အထက္မွာရိွတဲ့လူေတြဟာ သူတို႔စိတ္ကူးတည့္ရာ ထင္ရာ ျမင္ရာေတြကို ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာတည္တဲ့ ပါးစပ္အမိန္႔မ်ား ထုတ္ျပန္ၫႊန္ၾကားခဲ့တာ ရိွပါတယ္။ ဥပမာ – ရပ္ထားတဲ့ ကားကို လမ္းေလွ်ာက္လာတဲ့သူက တိုက္ရင္ ကားသမားအျပစ္ရိွတယ္ဆိုတဲ့ အမိန္႔ထုတ္ခဲ့ဖူးတယ္။ မယံုမရိွနဲ႔။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒတြင္ မည္သို႔ဆိုေစကာမူဆိုၿပီး တရားရံုးမ်ားက ယာဥ္ႀကီးေမာင္းသူေတြကို အျပစ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ စစ္ေဆးၿပီး ယာဥ္ေမာင္းအျပစ္မရိွလို႔ လႊတ္ခဲ့ဖူးတာမရိွပါဘူး။ နီးရာဓားကို ေၾကာက္ရေတာ့ တရားခံဟာ တရား မွ်တမႈ မရခ့ဲၾကဘူး။ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။
ေရွ႕ေနစီ။ ။ ကၽြန္ေတာ့္အမႈသည္တစ္ေယာက္ ကားကို လမ္းေဘးခ်ၿပီး ရပ္ထားခဲ့တယ္။ ရြာထဲက အိမ္ျပန္အိပ္ေနတယ္။ ည(၉)နာရီမွာ မီးမပါဘဲ ေမာင္းလာတဲ့ ဆိုင္ကယ္က ရပ္ထားတဲ့ကားေနာက္ကို ၀င္တိုက္ၿပီး ဆိုင္ကယ္သမား ေသသြားတယ္။ နံနက္(၃)နာရီမွာ အိမ္ထဲအိပ္ေနတဲ့ကားဆရာကို လာဖမ္းသြားတယ္။ ကားဆရာကို ပုဒ္မ-၃၀၄(က)တဲ့။
ေရွ႕ေနဒီ။ ။ ကၽြန္ေတာ့္အမႈသည္က လမ္းႀကိတ္စက္ေမာင္းတဲ့သူ၊ လုပ္ငန္းခြင္မွာ ေက်ာက္စရစ္လမ္းကို ႀကိတ္ေနတုန္း ဆိုင္ကယ္တစ္စီး အရိွန္လြန္လဲၿပီး လူက လမ္းႀကိတ္စက္ဘီးလံုးႀကီးေအာက္ ၀င္သြားတယ္။ ေခါင္းေရာကိုယ္ေရာျပားသြား တယ္။ လမ္းႀကိတ္စက္ေမာင္းသမားလည္း ၃၀၄(က)ပဲ။
ေရွ႕ေနေအ။ ။ တရားသူႀကီးမ်ားကလည္း ယာဥ္တိုက္မႈေတြမွာ ဒဏ္ရာရသူ၊ ေသသူရဲ႕ ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာဆိုတာ ထင္ရွားၿပီး ေမာင္းသူဟာ အရမ္းေပါ့ဆမႈမရိွခဲ့ေၾကာင္း ထင္ရွားေပမယ့္ တရားခံကို မလႊတ္ခဲ့ၾကပါဘူးဗ်။ ယာဥ္ႀကီးသမား တရားခံကို (ညိႇၾကပါ၊ ညိႇၾကပါ)လို႔ တိုက္တြန္းေနခဲ့ရတယ္။ ညိႇလို႔၊ ေျပလည္လို႔ ေျပလည္ေၾကာင္း တင္ျပမွသာ ခ်ဳပ္ရက္နဲ႔ ျဖတ္ေပးတာလို႔၊ သက္ညႇာတဲ့ ျပစ္ဒဏ္၊ ေငြဒဏ္ခ်တာတို႔ လုပ္ေပးပါတယ္။ ယာဥ္တိုက္မႈက တရားခံလႊတ္ရဲတဲ့ (ဘယာကို မေၾကာက္တဲ့) တရားသူႀကီး အႏွစ္(၄၀)အတြင္း မရိွသေလာက္ပဲ။
ေရွ႕ေနဘီ။ ။ ညိႇၾကပါဆိုလို႔ ကိုယ္တိုင္ႀကံဳရတဲ့ ညိႇပံုအေၾကာင္း ေျပာျပပါဦးမယ္။ ၿမိဳ႕ျပင္က ၿမိဳ႕ထဲ၀င္လာတဲ့ စက္ဘီး တစ္စီးနဲ႔ ဆိုင္ကယ္တစ္စီး ၿငိၾကပါေရာ။ လူမထိခိုက္ပါဘူး။ ယာဥ္ထိန္းရံုးေရာက္ၿပီး အမႈစြဲမတင္ခင္ ႏွစ္ဖက္ညိႇၾကပါဆိုလို႔ ညိႇၾကတယ္။ စက္ဘီးသမားက (၃၈၀၀၀ိ/-)ေတာင္းတယ္။ ဆိုင္ကယ္သမားက ပ်က္စီးတဲ့ စက္ဘီးေျခနင္းျပားကို အသစ္ လဲေပးမယ္။ နစ္နာေၾကး (၅၀၀၀ိ/-)ေပးမယ္။ ဆစ္တယ္။ မရပါဘူး။ (၃၈၀၀၀ိ/-)ပဲ။ စက္ဘီးတန္ဖိုးကို ေမးေတာ့ (၁၇၀၀၀ိ/-) တဲ့။ (၁၇၀၀၀ိ/-)ေပးမယ္ ေျပာတယ္။ မရဘူး။ (၃၈၀၀၀ိ/-)ပဲ၊ ေငြ(၁၇၀၀၀ိ/-)လည္းယူပါ။ မင္း စက္ဘီးလည္း ျပန္ယူသြားပါ ေျပာတယ္။ မရဘူး။ (၃၈၀၀၀ိ/-)ပဲ။ အလြန္စိတ္၀င္စားလို႔ စက္ဘီးသမားကို ဘာေၾကာင့္ (၃၈၀၀၀ိ/-)အတိအက် ေတာင္းရ သလဲေမးမိတယ္။ သူက ညေန အလုပ္ျပန္ရင္ အေႂကြးရွင္ ေစာင့္ေနတယ္၊ ကေန႔ ကၽြန္ေတာ္ (၃၈၀၀၀ိ/-)မဆပ္ရင္ ရဲလက္အပ္မယ္ ေျပာလိုက္လို႔ပါဗ်ာတဲ့။ အင္း သူလည္း သူ႔ဒုကၡနဲ႔ပါလား။ ထိရင္ၿငိ၊ ၿငိရင္ ညိႇ၊ ညိႇရင္ ညစ္နဲ႔ မရ ရေအာင္ ညႇစ္တတ္ခဲ့ၾကတာကိုး။
ေရွ႕ေနစီ။ ။ ကားလမ္းေပၚ တက္သြားလို႔ ကားတိုက္ေသသြားတဲ့ (၃)ႏွစ္ကေလးကိစၥမွာ လမ္းေဘးက်ဴးေက်ာ္တဲပုတ္ ထဲက သူ႔အေမမုဆိုးမအတြက္ (၅)သိန္းေတာင္း ေပးခဲ့ဖူးတယ္။ ႏို႔ညႇာကေလးေလးက အရင္းအႏွီးရွာေပးသြားတယ္ဆိုၿပီး သူ႔အေမ ေအာ္ေအာ္ငိုေနေလရဲ႕။ သနားပါတယ္။
ေရွ႕ေနဒီ။ ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပန္းနာသည္ ဆိုက္ကားသမား ဘေအး ကားတိုက္ေသတဲ့ အမႈအတြက္ (၁၅)သိန္း ေတာင္းေပးခဲ့ရဖူးတယ္။ ကိုဘေအးဟာ အရင္တစ္ခါကလည္း ေထာ္လာဂ်ီတိုက္ေတာ့ (၂)သိန္းပဲရတယ္။ အခုတစ္ေခါက္ ေတာ့ ေနမေကာင္းတဲ့ၾကားကာ ဆိုက္ကားထြက္နင္းမယ္ဆိုၿပီး ထြက္သြားလိုက္တာ လမ္းထိပ္မွာပဲ ပါရာဒိုကားသစ္ႀကီးနဲ႔ တိုက္ၿပီး ေသသြားတယ္။ ေသတဲ့အထိ လုပ္ေကၽြးသြားပါလား ကိုဘေအးရဲ႕ ဆိုၿပီး မိသားစုက ေအာ္ေအာ္ငိုေနၾကတယ္။ သနားပါတယ္။
ကိုျဖဴ ။ ။ ဆရာတို႔ အေတြ႕အႀကံဳအရ ယာဥ္တိုက္မႈေတြအေပၚ ေျပာစရာမ်ားရိွရင္ ေျပာျပပါဗ်ာ။
ေရွ႕ေနေအဘီစီဒီ။ ။ လမ္းေပၚမွာ ကားသစ္ေတြမ်ားလာၿပီ။ လူေတြမ်ားလာၿပီ။ ထိၿငိ၊ တိုက္မိ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် မ်ားလာၿပီ။ ဒီေတာ့ ေမာင္းႏွင္သူကိုပဲ အႀကံေပးခ်င္ပါတယ္။ ယာဥ္ေမာင္းသူမ်ား စိတ္မတိုပါနဲ႔။ စိတ္ရွည္ရွည္ထားပါ။ စိတ္ေလွ်ာ့ပါ။ ေဒါသထိန္းပါ။ အတၱေလွ်ာ့ပါ။ အျမင္မေတာ္လည္း သည္းခံပါ။ ယာဥ္အရွိန္ေလ်ာ့ပါ။ အခ်ဳိးမက်တာ ျမင္လည္း သည္းခံပါ။ လူအုပ္ကို ေလးစားပါ။ ယာဥ္စည္းကမ္းကိုလိုက္နာပါ။ မ်ဥ္းက်ားဆို ရပ္ပါ။ ကိုယ္မွန္မွန္ သူမ်ားမွားမွား မထိမိေစနဲ႔။ အိမ္က မိသားစု ေစာင့္ေနတာသိပါ။ ကိုယ္သြားတဲ့ခရီး ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ ေရာက္ဖို႔အေရးႀကီးတယ္လို႔ သေဘာထားၾကပါဗ်ာ။ (မထိ၊ မၿငိ၊ မနာ)(ထိ၊ ၿငိ၊ ညိႇ၊ ညႇစ္၊ နာ) လူမေျပာနဲ႔ လမ္းမေပၚက ေခြးေတာင္ မတိုက္မိပါေစနဲ႔။
Credit,
UTK (မဟာဝိဇၨာ၊ သိပၸံ၊ ဥပေဒ)
ဦးထြန္းၾကည္ ဥပေဒ ဒိုင္ယာရီ
ကိုကိုႏိုင္လင္း
0 comments:
Post a Comment